Ile w marchwi jest marchwi?

Pytanie jest rzeczywiście nieco przewrotne. Przecież w marchwi jest tylko sama marchew. Ale czy rzeczywiście sama tylko marchew?
W tablicy 1 zostały podane zawartości białek, węglowodanów i tłuszczy w  niektórych owocach, warzywach oraz kaszach.
Po podsumowaniu zawartości substancji odżywczych w 100 g marchwi:  1 g białka, 8,7 g węglowodanów w tym 3,5 g błonnika (który jest węglowodanem nierozkładalnym do glukozy w organizmie człowieka), i 0,2 g tłuszczy, otrzymujemy w sumie 8,9 g substancji odżywczych. A gdzie jest reszta? Resztę 90,1 g „marchwi” stanowi woda, która z całą pewnością marchwią nie jest.
Nie tylko w marchwi, ale i w innych warzywach zwartości substancji odżywczych): białka, węglowodanów i tłuszczy są niewielkie (kolumna SO w tablicy 1.  Można byłoby nawet powiedzieć, że warzywa nie są niczym więcej jak tylko pojemnikami do przechowywania wody! Owoce zawierają  znacznie mniej wody niż warzywa, ale i tak mają jej wystarczająco dużo, aby ugasić pragnienie.
Owoce i warzywa mimo  niewielkiej wartości odżywczej (i energetycznej) zawierają wiele witamin oraz soli mineralnych koniecznych dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Nadają też potrawom walory smakowe.
Natomiast kasze, mąki, ziemniaki oraz różne wypieki i potrawy pochodne zawierają niewiele wody. Wodę dodaje się do mąki, aby zrobić ciasto. Warzywa w czasie gotowania tracą część zawartej w nich wody, a tym samym po ugotowaniu stają się lżejsze. Marchew po ugotowaniu waży mniej niż przed ugotowaniem, co łatwo można sprawdzić.

Produkt spożywczy    kcal    Białka    Węglowodany    Błonnik    Tłuszcze    SO    Woda
Owoce
Banan                              95            1                     23,5             1,7              0,3    24,8        75
Jabłko                             45,6          0,4                 12,1              2                0,4    12,9         87
Warzywa
Fasolka szparagowa      27             2,4                    7,8              3,9            0,2    10,4        90
Kalarepa                         31,1           2,2                    7,4               2,5            0,3     9,9         90
Marchew surowa          26,2           1                       8,7                3,6            0,2    9,9         90
Ogórek                            13,3           0,7                    2,9               0,5             0,1    3,7         96
Pomidor                          15             0,9                    3,6                1,2             0,2    4,7         95
Kasze
Kasza gryczana            355,5         12,6                 69,3               15                3,1    85           15
Kasza jaglana               354,5         10,5                  71,6               12               2,9    85           15

Tablica1. Zawartości substancji odżywczych w niektórych owocach, warzywach i kaszach. Masa  substancji odżywczych produktu spożywczego (kolumna SO) jest sumą zawartych w nim białek, węglowodanów oraz tłuszczy i nie jest równa masie produktu spożywczego (MPS, który kupujemy i za który płacimy w sklepie czy warzywniaku. Tablica została sporządzona na podstawie opracownia: H. Kunachowicz, Irena Nadolna, Krystyna Iwanow, Beata Przygoda „Wartość odżywcza wybranych produktów spożywczych-i typowych potraw” PZWL

Diabetycy i osoby odchudzające się mogą zawsze zamienić kromkę chleba czy ugotowany ziemniak na pomidor, jabłko lub  inny owoc. Żołądek nie lubi jednak monotonii. Należy mu dostarczać możliwie dużo różnych warzyw i owoców. Trzeba jednak bardzo uważać i nie przesadzać z „zieleniną”, aby żołądek nie stracił na nią apetytu.

Ten wpis został opublikowany w kategorii cukrzyca, dieta i oznaczony tagami , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s